Vitamina D

Vitamina D este produsă în organism atunci când ieşim afară şi expunem pielea razelor de soare.

Vitamina D – cum ne ajută

  • Ajuta la absorbţia calciului din alimente și depozitarea acestuia (și a altor minerale) în oase, pentru a le conferi rezistenţă

  • Este o componentă importanta a sistemului imunitar

Simptomele deficienţei

  • rahitism (deformaţii ale oaselor) şi slăbiciune musculară la copii

  • osteomalacia (fragilitate osoasa) la adulții mai în vârstă

Simptome de toxicitate

  • calcificarea țesuturilor moi,

  • afectarea în mod negativ a creşterii,

  • excesul de calciu în sânge.

Doza zilnică recomandată

  • vârsta de sub 1 an: 10 micrograme (400 UI) zilnic

  • vârsta de peste 1 an: 10-15 micrograme (400-600 UI) zilnic

Bebelușii care sunt hrăniți cu formulă de lapte praf pentru sugari nu vor avea nevoie de picături de vit. D până în momentul în care primesc mai puțin de 500 ml de formulă pentru sugari pe zi.

Vitamina D - Nan Optipro

Adolescenţii/ adulţii care nu sunt expuși la mult soare ar trebui să ia, de asemenea, un supliment zilnic care să conțină 15 micrograme (600 UI).

Toate femeile însărcinate și care alăptează ar trebui să ia un supliment zilnic care să conțină 10 micrograme de vit. D.

Surse alimentare

Surse (100g)Vitamina D (UI)
Macrou1000
Somon525
Ou fiert90
Ton10

Nu există surse vegetale care să furnizeze în mod natural o cantitate semnificativă de vit. D.

Măsurarea cantităţii de vitamina D – test de sânge

Confirmarea deficienței de vitamina D se face prin măsurarea nivelului seric a 25 hidroxivitamina D (25-OHD), care este principala formă de circulaţie a vitaminei D.

Nivelul seric 25-OHDInterpretarea
< 20 ng/mL (50 nmol/L)Deficitară
21-29 ng/mL (52-72 nmol/L)Insuficientă
36-40 ng/mL (90-100 nmol/L)Optimă
>150 ng/mL (374 nmol/L)Toxică

Vitamina D și infecțiile

Vitamina D ajuta sistemul imunitar al organismului – prin activarea celulelor T. O reacţie imună eficientă împotriva infecțiilor virale depinde de activarea acestor celule T, care distrug celulele infectate cu virus.

Studiile ne recomandă să ne expunem mâinile, braţele şi faţa la lumină ultravioletă de cel puţin 2 sau 3 ori pe săptămână, timp de 10-15 minute. Persoanele cu piele de culoare închisă au nevoie de o expunere la soare mai lungă, de cel puţin 30 de minute (sau consum de suplimente alimentare cu vitamina D).

Let’s go out and enjoy the sun . . .

Winter is coming

Vitamin D also known as the ‘sunshine vitamin’ is made in exposed skin when we are outside in daylight.
 
Chief Functions in the Body
•                    the absorption of calcium from food and for depositing calcium and other minerals into bone to give it strength
•                    as a component of the immune system
 
Deficiency Symptoms
•                    rickets, muscle weakness in children
•                    osteomalacia in older adults
 
Toxicity Symptoms
Calcification of soft tissues, impaired growth, excess calcium in the blood.
 
Recommended daily intake
•                    < 1 year old: 10 micrograms of vitamin D (400 UI) daily
•                    > 1 year old: 10 – 15 micrograms of vitamin D (400 – 600 UI) daily
 
Infants being fed infant formula will not need vitamin drops until they are receiving less than 500ml of infant formula a day
Adults/adolescents who are not exposed to much sun should also take a daily supplement containing 15 micrograms of vitamin D (600 UI).
All pregnant and breastfeeding women should take a daily supplement containing 10 micrograms of vitamin D, to ensure that the mother’s requirements for vitamin D are met and to build adequate foetal stores for early infancy.


Dietary sources of vitamin D
Vitamin D can be obtained from dietary sources (salmon, mackerel, tuna, egg yolk) fortified foods and supplements.
There are no plant sources that provide a significant amount of Vitamin D naturally.


Measurement of vitamin D – blood test
Confirmation of vitamin D deficiency is by measurement of serum levels of 25-hydroxyvitamin D (25-OHD), which is the main circulating form of vitamin D.


Vitamin D and infections
Vitamin D affects a mechanism in the body’s immune system – by activating T cells. An effective immune response against viral infections depends on the activation of these T cells that can clear infection by killing virus-infected cells.
 
Some scientists recommend that people expose their hands, face, and arms to UV light at least 2 or 3 times a week for 10 to 15 minutes. Individuals with dark skin may need sun exposure of 30 minutes or more (or vitamin D supplementation).
 
Let’s go out and enjoy the sun . . . Winter is coming.

Pictures from:

Designed by iconicbestiary / Freepik

Nestle

rahul yadav from Pixabay